Pelles Race Story

Då är det dags att sammanfatta gårdagen. Kan väl börja med att säga jag är nöjd trots att mitt mål att kvala till Hawaii är 17 minuter bort. 10:23 som sluttid är ändå helt OK. Det var en varm och blåsig dag så det är nog så bra jag är idag. Vill jag bli snabbare måste jag bli bättre cyklist.

Sim 59:45
Innan start tog vi en liten uppvärmningstur i havet vilket gjorde vi fick gå in i startfållan framifrån, så när starten gick stod vi i tredje led - riktigt bra. Några meters löpning på stranden, ner i vattenbrynet och ett graciöst hopp ner i vattnet. Sen började helvetet, det var ett slagsmål till första bojen; folk drog i en, tryckte ner en, simmade över en, slog en i skallen. Brukar ju vara lite tökigt i början på simning, men detta var krig. Paniken började komma - fick inte luft - några tag bröstsim men blev bara värre - ner i crawl - någon hänger i mina ben, ett par kraftiga benspark och det är löst - snart framme vid rundboj - aargh. Efter rundning sökte jag mig till ytterspår, lite bättre där men fortfarande trångt. Halva första varvet avklarat och nu kunde man börja fokusera på sin egen teknik. Långa drag, andning var tredje, sök några fötter att ligga efter. Upp till varvning, rätta till glasögon och på det igen. Första varvet 28:57 andra 30:48.

T1 4:47
Lång löpning upp från stranden, hämta cykelpåse och in i ombytestält. Sunshinegirls smörjer på solkräm när jag drar på nummerlapp och av med våtdräkt, sen ut och springa igen. Upp på vägen, in på bajamaja, ut på vägen, hämta cykel, fram till startlinjen and off-they-go.

Cykel 5:57:57
Skönt att vara på hojen. Vet banan är tuff så min plan är ta det lugnt i branta uppför men trycka på i platten och lätta backar. Kör om Kristoffer efter en dryg mil. Första 70 km går bra, riktigt bra - allt pekar på en tid runt 5: 30. Men sen kom tröttman, och fegheten. Efter att nästan blåst av vägen vid en utförskörning blev jag feg. Feg utför och trött uppför är ingen vinnande cykling. Kan ta att spanjorer och tyskar kör om mig i uppförsbackar, men när även danskar studsar förbi känns det surt. Europas plattaste land och de är snabbare än jag - suck. Upp till Haiza är dödande, serpentiner och motvind. Vändpunkten känns skönt men utförsköran därifrån nästan lika jobbig, sidvind och bitvis dålig asfalt. Kärringen Per rullar försiktigt i 70 km/h. Piggnar som sagt till efter ett tag och kan börja plocka lite folk igen. Sista 15 km är nerför till vxl området. Kristoffer kör om mig, men lyckas hålla bra tempo, fegheten är delvis övervunnen.

T2 03:20
Dags att springa med cykel igen. Efter några hundra meter tar en funktionär hojen och jag springer vidare och hämtar löppåse. In i tältet och där sitter Kristoffer. Snacka lite med honom, på med skor och byter glasögon, sen iväg igen.

Löpning 3:17:25
Yes, ute och springa. Solen gassar och en stark sidvind. Kommer snabbt in i lagom tempo och maler på. Vätska stationerna blir tre muggar vatten, en med nåt gött och två vatten till. Vatten över mig, de göttiga i mig. En gång per varv får man gel. Första varvet drygt nio kilometer till vändpunkt, känns bra. Tillbakavägen likaså. Nästa varv är drygt 5 km känns ännu bra, likaså vändpunkten. Börjar tjockna till med folk och samma mängd vatten svårt att få tag på. Mitt mål är att aldrig gå, inte ens i stationerna. Blir lite krockar och annat, bland annat en unge som försökte bryta sig över min väg.  Men, aldrig gå, aldrig gå. Plockar positioner, kommer till och med upp mig i damklassen. Sista varvet nu, lika långt som nästsista men benen klart tyngre, krampen nära, undviker höga lyft av fötterna vid trottoarkanter o annat och mantrat gäller än; aldrig gå. Sista vändpunkt och påväg hem, skönt.  Ökar sista 3 och lyckas ta en klasskämpe. Haha, snart i mål. Nice. Haha, nu i mål supernice.

Ergo


Då är man i mål och nöjd. Cyklingen gick inte enligt plan men är pga bristande träning i denna diciplin. Med dagens form hade jag inte kunnat göra det bättre. Supernöjd, 15 i min klass, 105 totalt. En litet besök i sjukstugan för omplåstring (tiggde efter drop men nekades), sedan vatten, smörgås, massage, öl, paella, vatten, öl, päron och hem.

2 kommentarer:

  1. Härlig rapport och Fantastisk prestation. Hoppas Ni njuter och har det skönt!

    SvaraRadera
  2. Starkt jobbat! Tycker det har varit lite dåligt med homoerotiska bar överkropps-bilder, men annars har det varit grymt kul att följa på lagom avstånd sådär. Ha det gott!

    /Volvoiten

    SvaraRadera