Riksmästarens race report

Då är man bäst i Sverige bland 40-44 åringar i triathlon på olymisk distans - skönt. Tävlingen startade 8 på söndag morgon i Arvika. Vet ej varför man valt denna okristliga starttid? Den sanna och lite tråkiga förklaringen är nog för att hinna starta masters, damseniorer och herrseniorer under en dag i olika starter. Men varför 8 på morgonen, kanske för Scandic var sponsor och ville ha hotellnätter? Eller att vi i mastersklassen går ju ända upp till 75-åringar, och vid den åldern käkar man ju lunch vid 8 - typ. Men det är ju samma för alla så bara att sätta klockan på halv sex och drömma sött.

Sim 1500m 23:16 + T1 00:56
Simning två varv i Glafsfjorden. Lite kul, för detta vatten mynnar ut i byälven som rinner förbi mitt barndomshem (det är så vi pratar i mastersklassen) i Säffle, alltså samma vatten jag badat i de flesta sommardagar under min uppväxt - måste vara ett gott tecken. Simningen flöt på bra, var runt tolfte plats i varvningen. Bra drag i armtagen och fint flyt. Andra varvet tappade jag kanske någon plats i min lilla klunga men inget att orda om. Upp till T1 växlingen men sprang glatt förbi min cykel. Vad händer? Är jag full? Näe, drack iofs en öl igår kväll men den borde vara ur kroppen. Är jag sinnessvag? Kanske, ligger väl lite i sinnessvaghetens natur att man ej kan diagnostisera det på sig själv. Men borde ta kraftigare uttryck än att springa förbi sin cykel. Likaså om man vore helt tokig, skogstokig. Nej, psykoanalysen får vänta till senare, jag är nog bara lite överladdad. Vände tillbaka till min hoj (tappade ca 2 sec på detta, inte mycket att orda om) och drog på hjälm o skor och iväg.

Cykel 40 km 01:02:15 + T2 00:30
Cykeln kändes bra om än väldigt kallt innan glafsfjordens vatten lämnat mig. Drog om en konkurrent omgående och ytterligare en på första varvet. Den senare körde åter om mig på andra varvets början, jag klämde mig om honom efter några kilometer i backen upp mot vändpunkt och på hemvägen drog han förbi igen. Vi hade ju blivit lite kompisar nu så ropade något glatt till honom. Beslöt mig att ej köra om igen utan ligga kvar bakom honom, 10 meter bakom honom, men tappade detta ut på sista varvet. Hemvägen på sista fick jag även se tre konkurrenter köra om mig, deras startnummer skvallrade vi var i samma klass så jag ökade lite så inte allt för stor lucka skulle få växa till. Gick bra, in i växlingen som kanske 15:e totalt och 6:a i klassen. T2, min favoritväxling gick strålande. Ur skorna innan man hoppar av cykeln, barfota löpning till min plats där jag hänger upp hojen, av med hjälmen, på med skorna och iväg. Tog in på mina klasskompisar i växlingen och ut på löpningen var jag i samma klunga som dem.

Löpning 10 km 34:29
Hade tänkt öppna lugnt på löpningen men då jag hade en del konkurrenter runt mig drog jag på. På första varvet hade jag kommit upp till en andraplats och ledaren var inom räckhåll. På andra varvet tog jag även honom och vid varvningen kunde speakern intyga det jag trodde - jag ledde H40 klassen. Gött. Tror jag låg femma total. Ut på sista varvet såg jag Micke Thoren framför mig och ökade takten något. Även om vi ej är i samma klass vore det ju en fin skalp. En km från mål kom jag ikapp honom och nu var det bara Pasi Salonen (M45) och Fredrik Haglund (M35, som lagat en punktering på cyklingen) framför. Inte mycket att göra på en km så jag sprang sista biten och njöt över mitt kommande guld.

Totalt 2:01:23
Skön känsla hela vägen. Snabbast löptid av alla i masters, och slog mig in bland triathlon mästarna Fredrik Haglund i M35, Pasi Salonen M45 och Michael Thoren M50. Inte mycket att klaga på en dag som denna helt enkelt. Nu en månad kvar till Kalmar och formen känns bra, och är uppenbarligen helt OK. Får bli två veckors hård träning nu och sedan trappa ner lite till den 18 Augusti - Yihaaaa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar