Sövde Halv Ironman

Då har det tävlats i den skånska myllan i Sövde Halv Ironman. Och det gick bra, kom in på en andraplats i klassen M40 på nytt personligt rekord 4:20:51.
Det började dock struligt för oss efteranmälda, när vi checkade in fick vi ett provisoriskt nummer, när sedan alla normalt anmälda hämtat sitt startkuvert skulle de kvarvarande ges till oss. Men det tog tid att få ut kuverten, starten flyttades fram en halvtimme och vi väntade och väntade. Jag satte mig på en pall och väntade, vet ej om det stod klagomur brevid mig eller jag hade ett allvetande utseende. Ni vet som allvetaren i Allers, som kan allt - bara det rör kungafamiljen. Han har ingen aning om hur snabbt det tar för ljuset att färdas från jorden till mars; men om kungafamiljen skulle resa på semester till Mars - i ljusets hastighet - kommer svaret direkt. Nåja, där satt jag och en kvinna kom fram och undrade var vätskan på löpningen ska langas?
-Ingen aning, sa jag.
-Men vi måste ju få vätska, det är ju 21 km vi ska spinga, bla bla bla, malde hon på.
-Jo, jag tror vi kommer få vätska, avslutade jag.
Sedan kom nästa nervösa triathlet:
-Ska kläderna ligga till höger eller vänster om cykeln?.
-Ingen aning, sa jag.
Och nästa:
-Min garmin är helt död, vad kan ha hänt, jag laddade den ju, eller gjorde jag det, nä kanske har jag glömt det, kan det vara slut på batteri, eller är den trasig?
-Ingen aning, sa jag, min vana trogen, reste mig och köade för nummerlapp och funderade på vad kungen skulle gjort om hans Garmin dött? Tillslut ropade de upp mig, fick chip och en handskriven nummerlapp, gjord av en sönderklippt bordsduk. Kändes fashionabelt på något vis, synd de ej broderade in nummret, 404 i korsstygn, det hade varit riktig klass på tävlingen i så fall. Nåja, fick cykeln på plats, på med våtdräkt och sedan fast i nästa kö, avprickning för sim. 5 min kvar till start och köar? Nåja, löste sig tillslut, han simma några hundra meter uppvärmning, radade upp mig på startlinjen. Tuuuuuuuuuuuuuut, starten gick - rejält försenat.

Simning 1900m, 30:25 + T1 1:30
Inga problem att komma iväg på simningen och fältet spreds ut rätt så snabbt. Var lite orolig sedan slagsmålet på lanzarote, men här flöt det på riktigt fint. Krockade med någon ibland, men det var mer av en vänskapskram än hatat man kände i atlanten. En fykantsbana i lite krabb sjö då det blåste en måttlig västvind. Vid varvningen räknade jag in mig och låg runt en 12 plats - kul. Försökte dra på lite mer andra varvet och tog två placeringar till.
T1 var lite strulig men ingen katastrof ändå visade det sig jag låg bland de främsta i T1 tid.
Cykel 9 mil, ca 2:24:41 + T2 0:51
Ute på cykeln och tryckte på rejält från start, började med 3 km i medvind där jag dundrade förbi 3 konkurrenter, sedan ner till söder vändpunkt genom ett böljande landskap och sidvind, sedan uppåt förbi Sövde airport i sidvind, lite motvind mot norra vändpunkt. Tillbaka mitt emellan vändpunkterna vänder man in för varvning. Första varvet går bra, skönt drag i pedalerna och kullarna går att pressa sig över. Sidvinden ger en bra extra skjuts. Andra varv lite jobbigare, det böljande landskapet verkar växt till sig till berg och sidvinden mer tagit form av motvind. Och varför ligger alla vändpunker i nerförsbacke så man får bromsa bort att energi man samlat på sig? Tappar lite andra varvet och omkörd av tre cyklister mot slutet. Cyklingen gick bra 90km på 2:24:41 ger drygt 37km/h - gött. T2 går bra, bara lämna hojen, på med skor och iväg. Andra snabbast tid av alla - gött.

Löpning 21km, ca 1:23:31
Fyra varv på fem km bana. Börjar på skogsstig, sedan grus, lite asfalt och avslutar på gräs. Rikigt kul bana. Öppnar starkt och lyckas ta tre konkurenter på T2 byte och första 200m löpning. Sedan mest ensam på första varvet. Lyckas ej se ledaren i H40, den fantasiske Christian, men trycker på i rätt hårt tempo. Andra varvet fyller det på med löpare så lite svårt att veta vilka man har att kämpa mot. När jag varvar sista gången går vinnaren imål på rätt exakt fyra timmar. Försöker öka sista varvet för att komma under 4:20 men lyckas inte riktigt. Springer dock under 4min/km tempo så får man vara nöjd med.


Riktigt kul tävling trots strulig start. Cyklingen var rätt kuperad men ändå skön. Blev 10:a totalt och 2:a i hårda H40. Christian är grym, då han vann alla grenar (även om jag tog T1 och T2), jag blev trea i alla grenar och slagen med dryga 9 minuter. Vet ej hur jag ska lyckas slå honom??
Och just det, man fick vätska på löpningen 2ggr per varv, man hade kläderna söder om sin cykel och Garmin hade bara slut på batteri - tror jag. Man är ingen fulländad allvetare ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar