Effekt

Skrev redan i november att jag investerat för att försöka bli snabbare, så det kanske vore på tiden att skriva några rader kring det. 

Jag har kört med effektmätare under några veckors tid. Beställde en Power2max från Tyskland som jag monterade på tempohojen. Så jag kör alla mina trainerpass med effekt nu mera. Power2max upplever jag som väldigt användarvänlig då den kalibrerar sig själv så fort man låter bli att trampa under 4-5 sekunder. Det går även utmärkt att byta batteri själv, när det blir tid för det.

Till detta blev det en Garmin Edge 500 som läser effekten från vevpartiet via ANT+. Det finns väldigt många inställningsmöjligheter så jag tänker inte gå igenom allt, själv programmerar jag bara in passet jag ska köra. Vilka tider och vilket effektintervall jag skall hålla mig inom under varje "lap". När jag sen kör på trainern så har jag 8 informationsfönster framme på displayen samtidigt, bl.a; Effekt, Effekt (3s), Effekt (30s) och Effekt (lap). Man får med andra ord en väldigt överskådlig bild över vilken effekt man håller och hur trenden är. I början av varje "lap" visas i mitt fall vilket effektintervall jag skall hålla mig inom och under hur lång tid. Det är dock svårt att stirra sig blind på effekten eftersom den i princip aldrig står still, att styra efter kadensen är desto enklare och man hittar snabbt rätt kadens att styra effekten efter.

Lite reflektioner kring det här med att träna med effekt då…..  Jag har väldigt dålig känsla för hur hårt jag kör och hur jämnt jag kör. Och jag tror inte att det specifikt gäller just mig. Det är väldigt svårt att veta exakt hur många watt man drar utan att titta på displayen. Och känslan tenderar också att driva iväg lite efter hur pigg man känner sig och så vidare. Det här med dagsform, humör och om man precis kört lite hårdare eller lite mjukare gör att känslan inte stämmer överens med verkligheten riktigt. För att ta ett exempel så ligger jag på 150 watt när jag värmer upp. Det kan ibland kännas lite segt första 5-10 minutrarna innan man kommer igång. När jag sedan varvar ner under slutet av passet så känns 150 watt löjligt lätt.

Sammanfattningsvis efter 4-5 veckor med effektmätare så tror jag att man som nybörjare eller motionär har väldigt mycket att tjäna på att träna med effekt, förmodligen mer än proffsen som tränar väldigt mycket och har god kännedom om intensitet och ansträngningsgrad. När det sedan kommer till tävlingsdagen och en ironmancykling på 18 mil så tror jag man har ett fantastiskt verktyg till hands. Om man nu vet vad man klarar av och vad man bör sikta på vill säga. Det blir väldigt mycket enklare att bromsa sig själv när man ser exakt hur hårt man cyklar, exempelvis.

Ja, lite om mina reflektioner kring hur det är att träna med effekt. Den tråkiga biten är att när man börjar googla effekt hos duktiga cyklister/triathleter så inser man hur otroligt klen man är. Men det kom väl inte som en blixt från klar himmel tyvärr. Desto mer man läser, desto mer förstår man också att olika effektmätare visar olika mycket. Så man kanske inte skall jämföra sig för mycket med andra, det viktiga är att ens egen mätare är konsekvent. Nog med ursäkter, för den som vill veta ligger jag kring 250 watt i funktionell tröskel (FTP). 

/K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar