Björn Andersson

Tänkte försöka författa några rader om Björn Andersson som har hjälpt mig med träningen sedan en tid tillbaks. Vi satte oss ner i början av november och tog ett snack om min idrottsliga bakgrund, tidigare träningsmängd, resultat, mål och hur mycket tid jag var beredd att lägga ner på triathlon.

Med ett sargat knä hade jag under sommaren försökt läsa på så mycket som möjligt om träning, och framför allt hårdpluggat Joe Friel's "The Triathlete's training bible".

Björn berättade om sin syn på träning och prestation. Vissa saker stämde inte riktigt överens med vad jag läst… Så jag frågade och jag fick svar. Ganska snart tyckte jag att det mesta nog lät logiskt ändå, även om jag var lite osäker inför hur jag skulle svara på träningen. Jag fick snart mina första veckoscheman och det började rulla på. Jag började jobba lite på min position på cykeln och så snart effektmätaren damp ner i brevlådan körde jag två tester. Utifrån det beräknades min funktionella tröskel (FTP) som i princip all min cykelträning utgår från. Även löpningen förändrades och varje pass fick ett syfte.

En stor fördel med att ha Björn som tränare är att det hela tiden finns en dialog. Allt anpassas efter mina förutsättningar. Jag har mina styrkor men jag har också mina svagheter som jag behöver jobba lite mera med. Och det är viktigt hur jag känner mig efter varje pass. Jag tror inte det finns några magiska träningsmetoder. Vad jag tror det handlar om i slutändan, är kontinuitet, att vara frisk och att köra på efter ens egen kapacitet och förutsättningar. I mitt fall har vi kunnat stegra träningen, det finns en progression och det har fungerat och kroppen svarar på träningen. Och det är väl kanske det som är grejen? Målet är ju inte att träna så mycket som möjligt. Målet är att träningen skall fungera så att man hela tiden utvecklas och blir bättre. Hade det fungerat lika bra om jag fortsatt träna på egen hand? Jag tror inte det. Jag är övertygad om att det hade sett annorlunda ut och vissa saker vet jag att jag aldrig skulle provat på egen hand.

Något som jag inte ägnade speciellt mycket tankeverksamhet åt på förhand var skillnaden mellan träning och tävling. Själv har jag varit ganska dålig på att träna under tävlingsliknande förhållanden. Att exempelvis veta hur mycket man klarar av att äta och dricka under olika förhållanden. Något som är extremt viktigt under en Ironman. Det har jag verkligen fått upp ögonen för efter alla våra samtal och mail. Men mer om det senare…


Är det någon som tycker detta låter intressant och vill ta kontakt med Björn så har han en hemsida för sin coachingverksamhet: http://bjornandersson.se

Rekommenderas varmt!
/K 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar